Pe taramul jocului simbolic, figurinele sunt o necesitate. Personaje realiste sau minunate, animale familiare sau extraordinare, decoruri gata facute sau improvizate: putini copii se pot lipsi de ele. Cum sunt folosite figurinele la fiecare varsta? Care sunt beneficiile lor psihologice? Si ce tip de figurina ar trebui sa fie ales in functie de varsta copiilor?
Cu ajutorul figurinelor, in functie de sursa de inspiratie, copiii reproduc situatii cotidiene, redau scene vazute pe albume si ecrane sau isi dau frau liber imaginatiei. In spatele acestor alegeri, se afla aceleasi legi psihologice: reproducerea evenimentelor traite de copil, vizibilizarea lumii interioare, atribuirea propriilor sentimente celorlalti, dezvaluirea conflictelor psihologice si imblanzirea emotiilor.
Intre 12 si 18 luni: primele figurine, fara valoare simbolica fara adulti
Inainte de 18 luni, deoarece modul lor de joc este exploratoriu, bebelusii nu percep imediat reprezentarea figurativa, realista a jucariilor. Nu are rost sa le oferim figurine atata timp cat acestea sunt doar tinute in palma si puse in gura, fara a fi integrate intr-o mica poveste.
Fiecare figurina, indiferent de animal sau personaj, este apreciata de cei mici mai ales pentru caracteristicile sale senzoriale si manuale: moale sau rigida, usor de apucat sau care aluneca din mana, care sta in picioare sau care se rastoarna. Mai ales in mainile adultului se exprima componenta simbolica a figurinelor, ca in cazul marionetelor, intarita de limbaj: „Uita-te la taticul elefant si la puiul elefant, se plimba”.
Cum se aleg primele figurine? Cateva figurine isi au locul pe covorul de podea sau intr-un cosulet, printre jucariile de invatare timpurie. Primele pe care trebuie sa le achizitionati sunt animale din plastic sau latex, rotunjite si flexibile, pe teme de ferma, padure sau mare. Cele vandute pentru baie sunt usor de manevrat.
Alte jucarii, confectionate din tesaturi si in culori vii, sunt potrivite pentru cei mici, chiar daca au o tema, cum ar fi Arca lui Noe sau un cort cu indieni, a caror semnificatie va fi inteleasa mult mai tarziu. Dar de la aceasta varsta ar fi ideal sa ne axam pe eroi si personaje de jucarie cat mai simple
De la 18 luni: animale si personaje care prind viata
In jurul varstei de 18 luni, cand au dobandit abilitatea de a reprezenta mental persoane si actiuni (functia simbolica), copiii incep sa faca figurile lor sa spuna si sa faca ceea ce doresc. Un gest obisnuit este de a-l apleca deasupra unei farfurii imaginare pentru a-l face sa manance sau de a-l tine la distanta de brat pentru a-l face sa se miste, in timp ce se misca singur.
Acest comportament se situeaza undeva intre jocul de rol si actorie, doua moduri foarte diferite de a pretinde, deoarece uneori jucatorul este cel care mimeaza o situatie, iar alteori figura este cea care este manipulata. Odata initiat, jocul simbolic permite reproducerea unor secvente simple si exprimarea emotiilor, facand animalele si personajele sa vorbeasca. Profesionistul din domeniul copilariei timpurii este martorul respectuos si trebuie sa identifice momentul in care trebuie sa intervina pentru a-l ajuta pe jucator sa-si extinda povestea.
De ce se joaca atat de mult copiii?
Copiii de varsta prescolara sunt complet independenti. Ei au o intelegere a lumii si a locului lor in ea si, din acest motiv, o mare parte din jocul lor la aceasta varsta este auto-condus si structurat.
„Copiii de varsta prescolara se straduiesc sa obtina independenta in tot ceea ce fac”, spune Jumaily. „Parintii vor observa adesea ca insista nu doar sa-si aleaga imbracamintea, ci si sa le imbrace singuri. Din acest motiv, gradinita este o varsta grozava pentru a introduce activitati solo, cum ar fi puzzle-uri, placi magnetice, LEGO-uri si construirea de turnuri.”
Acestea fiind spuse, este important de mentionat ca prescolarii au nevoie de socializare. Este cheia dezvoltarii lor. Excursiile la locul de joaca si la parc sunt modalitati grozave de a incuraja acest lucru, la fel ca si jocuri precum tag, lumina rosie/lumina verde, si spune Simon.
La fel ca prescolarii, copiii de varsta scolara elementara si gimnaziala sunt foarte independenti. De asemenea, sunt foarte concentrati pe activitatile din scoala. Cu toate acestea, jocul este inca parte integranta a dezvoltarii lor.
„Copiii de varsta scolara au nevoie si de joaca”, spune Wheeler Poitevien. „Incurajati jocul in aer liber cu o minge sau bule sau planificati o seara de joc in familie. Seturile LEGO, Kinex si alte jucarii de constructie sunt de asemenea grozave. Jocurile video conteaza si ele drept joc, dar aceste activitati ar trebui facute cu moderatie.”
De ce iubesc cei mici sa se joace?
Jocul ii ajuta pe copii sa devina persoane puternice, sanatoase si independente. De asemenea, ii ajuta sa se dezvolte emotional si reduce stresul. Cu toate acestea, lipsa jocului poate avea efecte negative si de lunga durata.
„Studiile arata ca atunci cand copiii nu au posibilitatea de a se juca afara in natura, ei sunt expusi unui risc mai mare de a avea probleme de atentie si de comportament”, explica Jumaily. „Fara o joaca adecvata, copiii nu au sansa de a-si intinde imaginatia si de a-si dezvolta abilitatile de care au nevoie pentru a reusi la locul de munca si in viata lor. Lipsa jocului poate, de asemenea, impiedica dezvoltarea sociala si emotionala a unui individ.”