Functionarea unui turbocompresor si a tipurilor care exista

Functionarea unui turbocompresor si a tipurilor care exista

0 Shares
0
0
0

Turbocompresorul esteun sistem de supraalimentare care permite vehiculului sa primeasca mai multa putere si sa-l faca sa aiba un consum mai mic. Acest lucru este posibil datorita recircularii gazelor de esapament, care, la randul lor, reduc emisiile poluante. Vezi turbosuflante in Romania si alege turbosuflanta pentru tine.

Cum functioneaza un turbocompresor?

Turbocompresoarele sunt elemente care au venit pentru a atenua deficientele de performanta ale motoarelor traditionale cu ardere interna, in care o mare parte din energia generata nu a fost utilizata din cauza gazelor care s-au pierdut prin teava de esapament.

Practic, un turbocompresor este compus dintr-o turbina ale carei lame sunt actionate datorita recircularii gazelor de esapament. Aceasta turbina este conectata la roata unui compresor printr-un arbore coaxial, astfel incat sa-i transmita miscarea de rotatie. Rotatia rotii conduce aerul in compresorul insusi, unde este comprimat si condus la galeria de admisie si apoi la cilindri. Ajungand la cilindrii cu presiune mai mare, acesta adauga o putere suplimentara motorului.

Cand este comprimat, aerul dobandeste temperaturi ridicate (pana la 750 °C), deci este necesar sa se raceasca. Pentru a face acest lucru, multe turbocompresoare incorporeaza un intercooler, cunoscut si ca schimbator de caldura. Aceasta racire permite existenta unui procent mai mare de oxigen si, prin urmare, face ca motorul sa functioneze mai bine.

In mod fundamental, in motoarele diesel, turbocompresorul ofera o eficienta mai mare. De aici si asa-numitul turbodiesel. In plus, aceste motoare sunt mai eficiente decat motoarele pe benzina si se estimeaza ca consumul lor este intre 20 si 30% mai mic.

Tipuri de turbocompresor

In functie de structura turbocompresorului, se pot distinge urmatoarele tipuri:

  • TGF(turbocompresor cu geometrie fixa). Este cel mai simplu model turbo care exista, datorita simplitatii sale in ceea ce priveste componentele. Desi este cea mai ieftina si mai fiabila optiune de pe piata, datorita simplitatii sale, are un timp de raspuns lung (decalaj excesiv).
  • TGV(Turbocompresor cu geometrie variabila). Acest tip de turbocompresor incorporeaza piese mobile in interiorul turbinei (lame) care ii permit sa varieze sectiunea de admisie a gazelor de esapament spre aceasta. Acest lucru faciliteaza adaptarea la gama de turatii de lucru si imbunatateste semnificativ performanta motorului. In ciuda acestui fapt, este o clasa de turbocompresor mai putin fiabila decat TGF si, in plus, sufera o uzura mai accelerata.
  • Turbocompresor cu doua intrari(cunoscut si sub numele de Twin Scroll). Acest sistem poate avea geometrie fixa sau variabila, dar particularitatea sa este ca are capacitatea de a bifurca gazele de esapament, ceea ce impiedica amestecarea gazelor de admisie cu gazele de iesire.
  • In acest fel, posibilele pierderi de presiune sunt eliminate pentru a profita mai bine de inertie pentru a conduce turbina. In comparatie cu cele simple, aceasta tehnologie ofera motorului o livrare mai progresiva a puterii si cuplului si un raspuns mai bun la virajele scazute (mai putin lag).
  • Turbocompresor electricAcesta este un concept in plina dezvoltare care incepe sa se stabileasca pe piata. Desi mentine conceptul de baza al structurii unui turbosuflant, adauga si un motor electric controlat de ECU, unitatea de comanda a motorului. Acest lucru face posibila eliminarea decalajului (adica aproape zero lag)si imbunatatirea eficientei turbinei la viraje scazute.
0 Shares
You May Also Like