Motoarele electrice ne permit sa obtinem energie mecanica mai simplu si mai eficient. In functie de numarul de faze de alimentare,putem gasi motoare monofazate, bifazice, trifazate,cu infasurare auxiliara de pornire si cu infasurare auxiliara a inceputului si cu condensator. Iar alegerea unui motor sau a altuia va depinde de puterea necesara.
Daca sunteti cufundat intr-un proiect si nu stiti ce tip de motor ar trebui sa utilizati, acest post va intereseaza! In el vom explica in ce consta fiecare motor si diferentele sale. Sa trecem la treaba!
Ce este un motor trifazat
Exista mai multe tipuri de motoare trifazate asa cum sunt si trifazate de 100rpm iar tu va trebui sa le alegi pe cele mai potrivite pentru tine.
Motorul trifazat este o masina electrica care transforma energia electrica in energie mecanica prin intermediul interactiunilor electromagnetice. Unele dintre motoarele electrice sunt reversibile, pot transforma energia mecanica in energie electrica prin functionarea ca generatoare.
Ele lucreaza printr-o sursa de alimentare trifazata. Ele sunt actionate de trei curenti alternativi de aceeasi frecventa,care isi ating valorile maxime alternativ. Acestea au o putere de pana la 300KW si viteze intre 900 si 3600 RPM.
Pentru a fi transmise, se utilizeaza linii de 3 conductoare,dar pentru utilizare fina se utilizeaza linii de 4 fire, care sunt cele 3 faze si neutre.
Energia electrica trifazata este cea mai comuna metoda utilizata de retelele electrice din intreaga lume, deoarece acestea transfera mai multa energie si este utilizata pe scara larga in sectorul industrial.
Diferentele dintre motorul monofazat si cel trifazat
In primul rand, trebuie sa facem diferenta intre tipul de instalatie si curentul care circula prin ea. In acest sens, diferenta dintre un curent monofazat si cel trifazat este ca, curentul monofazat este transferat intr-un singur mod. In plus, avand un curent monofazat sau alternativ, tensiunea nu variaza.
Motoarele monofazate sunt utilizate atunci cand un sistem trifazat nu este disponibil si / sau pentru puteri mici, acestea sunt utilizate in general pentru puteri mai mici de 2 Kw sau 3 Kw.
Motoarele trifazate sunt de obicei utilizate pe scara mai larga in industrie,deoarece au o putere mai mare de 150% decat un motor monofazat si un camp magnetic rotativ este generat in trei faze.
In timp ce rularea unui motor monofazat poate fi zgomotoasa si vibrationala,motoarele trifazate sunt mai scumpe, dar nu produc aceste vibratii si sunt mai putin zgomotoase.
Ce este un motor monofazat
Un motor monofazat este o masina rotativa alimentata electric, capabila sa transforme energia electrica in energie mecanica.
Functioneaza printr-o sursa de alimentare monofazata. In cablare putem gasi doua tipuri de cabluri:unul fierbinte si unul neutru. Acestea au o putere de pana la 3Kw, iar tensiunile de alimentare variaza la unison.
Are o singura tensiune alternativa. Circuitul functioneaza cu doua fire, iar curentul care circula prin ele este intotdeauna acelasi.
In cele mai multe cazuri, acestea sunt motoare mici cu un cuplu de putere mic. Cu toate acestea, exista motoare monofazate, cu o putere de pana la 10 CP care pot functiona cu o conexiune de pana la 440V.
Ele nu produc un camp magnetic rotativ, ele pot crea doar un camp alternativ,deci aveti nevoie de un condensator pentru pornire.
Si sunt usor de reparat si de ingrijit, precum si accesibile.
Istoria energiei electrice trifazate
Sistemele de alimentare polifazice au fost inventate independent de Galileo Ferraris, Mikhail Dolivo-Dobrovolsky , Jonas Wenström , John Hopkinson si Nikola Tesla la sfarsitul anilor 1880.
Primul motor de curent alternativ din lume a fost inventat de fizicianul italian Galileo Ferraris. Acesta a fost un motor cu 2 faze si necesita 4 fire, ceea ce este mai putin eficient. Motoarele si generatoarele trifazate au fost dezvoltate prin adaugarea unor bobine suplimentare si conectarea unor fire.
Puterea trifazata a evoluat din dezvoltarea motorului electric. Ferraris a cercetat independent campul magnetic rotativ in 1885. Ferraris a experimentat diferite tipuri de motoare electrice asincrone. Cercetarea si studiile sale au dus la dezvoltarea unui alternator , care poate fi considerat un motor cu curent alternativ care functioneaza in sens invers, astfel incat sa transforme puterea mecanica (rotativa) in energie electrica (ca curent alternativ).
La 11 martie 1888, Ferraris si-a publicat cercetarea intr-o lucrare la Academia Regala de Stiinte din Torino (doua luni mai tarziu, Nikola Tesla a obtinut brevetul SUA 381.968 , cerere depusa pe 12 octombrie 1887. Numar de serie 252.132).
Acesti alternatori au functionat prin crearea de sisteme de curenti alternativi deplasati unul de altul in faza cu cantitati definite si depindeau de campul magnetic rotativ pentru functionarea lor. Sursa rezultata a energiei polifazice a gasit in curand acceptarea pe scara larga.
Inventia alternatorului polifazat este esentiala in istoria electrificarii, la fel ca si transformatorul de putere. Aceste inventii au permis ca puterea sa fie transmisa economic prin fire pe distante considerabile. Puterea polifazata a permis utilizarea energiei cu apa (prin centrale hidroelectrice in baraje mari) in locuri indepartate, permitand astfel transformarea energiei mecanice a apei in cadere in energie electrica, care apoi ar putea fi alimentata la un motor electric in orice locatie unde trebuia sa se faca lucrari mecanice.
Aceasta versatilitate a declansat cresterea retelelor de retea de transmisie a energiei pe continentele din intreaga lume.