Certificat ISO 27001: Acest standard se refera la sistemele de management al securitatii informatiilor. Detinerea acestui certificat asigura ca nu se va comite neglijenta in ceea ce priveste securitatea si ca sunt indeplinite toate cerintele legale derivate din manipularea informatiilor.
Certificat ISO 22301: este garantat ca sistemul de management al continuitatii afacerii este implementat corect. Adoptarea acestui standard ISO asigura faptul ca compania a identificat potentialele amenintari la care este expusa si cum sa-si consolideze propria capacitate.
In acest fel, probabilitatea ca integritatea afacerii sa fie compromisa si, in cazul in care este afectata, sa stie cum sa reactioneze in mod corespunzator si sa minimizeze daunele care pot aparea este redusa. Acesta este unul dintre certificatele de masurare a calitatii ISO care au crescut cel mai mult in ultimii ani din cauza recentei crize economice.
Certificat ISO 39001: se refera la masurile care trebuie stabilite pentru a avea siguranta necesara pentru traficul rutier. Certificarea in ISO 39001 arata eforturile depuse de companie si interesul pe care il prezinta pentru reducerea mortalitatii pe sosea si pentru cresterea sigurantei rutiere in cadrul companiei.
Certificat ISO 45001 (OHSAS 18001): Standardul OHSAS 18001 este in curs de actualizare, astfel incat standardul ISO 45001 va intra in curand in vigoare. Aceasta este una dintre cele mai renumite certificari in randul companiilor, deoarece certifica conformitatea cu standardele sistemului de management al sanatatii si securitatii ocupationale.
Compania garanteaza cu acest certificat ca securitatea si sanatatea lucratorilor sai la locul de munca este supravegheata si nu este lasata la voia intamplarii. Vezi aici Certificareiso 9001.
Alte certificate de calitate ISO: Sisteme de management integrat
Atunci cand o companie implementeaza certificarea in diferite standarde ISO, ne confruntam cu un model de sisteme de management integrat. Exista anumite standarde ISO care sunt pe deplin compatibile intre ele si certificarea integrata poate fi realizata intr-un singur proces.
Cu aceasta, ceea ce se realizeaza este o economie semnificativa a costurilor si, mai presus de toate, in timp pentru a obtine diferitele certificate ISO. De exemplu, certificatul ISO 14001 poate fi obtinut impreuna cu certificatul ISO 9001 si OHSAS 18001 cu integrarea tuturor celor trei sisteme.
Ce companii certifica ISO?
Uneori, termenul de certificari ISO este inteles in mod confuz, acest lucru se datoreaza numelui entitatii care promulga standardele care trebuie indeplinite, Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO). Neintelegerea vine din convingerea ca acest organism este cel care emite certificate ISO, dar nu este asa, pur si simplu determina standardele fiecarui standard. Certificatele de masurare a calitatii ISO sunt emise de alte organisme de certificare din afara organizatiei ISO.
Pentru a obtine certificari ISO, operatiunea este foarte simpla. Compania interesata angajeaza serviciile unei consultante care va pregati tot ce este necesar pentru accesarea certificatului ISO. Este vorba despre studierea nevoilor companiei, a modelului sau de afaceri, a ramurii de activitate, a procesului de productie si a altor aspecte legate de activitatea productiva.
Odata identificate aceste probleme, se efectueaza studii pentru a permite punerea corecta in aplicare a acestora in cadrul companiei si diseminarea reglementarilor care urmeaza sa fie aplicate in randul lucratorilor sai.
Ce sunt standardele ISO?
Fondata in 1947, organizatia neguvernamentala independenta si activa la nivel global si-a stabilit obiectivul de a dezvolta si publica standarde internationale.
ISO in cifre (din 2019):
- 164 de membri ca reprezentanti exclusivi ai tarii, in Germania la un institut german de standardizare in Berlin
- 196 de standarde internationale valabile aplicate la nivel mondial
- 785 de comitete tehnice (TC) si subcomisii (SC) pentru elaborarea standardelor
Standardele ISO sunt standarde internationale care ajuta la imbunatatirea calitatii si sigurantei bunurilor si serviciilor si, nu in ultimul rand, simplifica schimbul lor intre tari si companii. In plus, standardizarea are scopul de a promova cooperarea intre institutii si companii din afaceri, tehnologie si stiinta.
Standardele ISO impun cerinte privind calitatea produselor, performanta serviciilor, sistemele de management si procesele implicate in domeniile tehnologiei, productiei, mediului, sanatatii si sigurantei in munca, medicina, conformitate si siguranta alimentara, printre altele. Aplicarea sa afecteaza practic fiecare companie si fiecare gospodarie privata. Cu exceptia faptului ca organizatia internationala poate conformOMC(Organizatia Mondiala a Comertului), alte doua organizatii dezvolta si publica standarde internationale:IEC(adesea in cooperare cu ISO) in inginerie electrica siACEAin telecomunicatii.
Standardele elaborate (sau proiectele de standarde) sunt publicate, printre altele, in Buletinul ISO lunar si in Manualele de standarde. Pentru a le identifica, li se atribuie un numar intre 1 si 99999 in plus fata de abrevierea editorului lor (de exemplu, ISO sau IEC). Conform unei decizii a Organizatiei Internationale de Standardizare, toate standardele majore, certificabile, se incheie in 01.
In companii se foloseste Iso 9001unul dintre cele mai cunoscute standarde ISO. A fost publicat pentru prima data in 1987 ca baza pentru implementarea si certificarea unui sistem de management al calitatii (in acel moment cunoscut inca ca „model pentru sistemele de asigurare a calitatii”) si revizuit de mai multe ori, cel mai recent in 2015. Sondajul ISO 2019 listeaza aproape 1 milion ISO 9001 valabil la nivel mondial in perioada de raportare.