O tableta grafica (cunoscuta si sub numele de digitizator, tableta de desen, bloc de desen, tableta de desen digital, tableta cu stilou sau tabla de arta digitala) este un dispozitiv de intrare al computerului care permite utilizatorului sa deseneze manual imagini, animatii si grafice, cu un stylus asemanator unui stilou, similar modului in care o persoana deseneaza imagini folosind un creion si hartie.
Aceste tablete pot fi folosite si pentru a captura date sau semnaturi scrise de mana. Poate fi folosita si pentru a urmari o imagine dintr-o bucata de hartie care este lipita sau fixata in alt mod pe suprafata tabletei. Captarea datelor in acest fel, prin trasarea sau introducerea colturilor poliliniilor sau formelor liniare, se numeste digitizare.
Dispozitivul consta dintr-o suprafata aspra pe care utilizatorul poate „desena” sau poate urmari o imagine folosind stylus-ul atasat, un aparat de desen asemanator stiloului. Imaginea este afisata pe monitorul computerului, desi unele tablete grafice incorporeaza acum si un ecran LCD pentru o experienta si o utilizare mai realista sau naturala.
Unele tablete sunt concepute pentru a inlocui mouse-ul computerului ca dispozitiv principal de indicare si navigare pentru computerele desktop.
Aparitie
Primul dispozitiv electronic de scris de mana a fost Telautograful, brevetat de Elisha Gray in 1888.
Prima tableta grafica care seamana cu tabletele contemporane si folosita pentru recunoasterea scrisului de mana de catre un computer a fost Stylator, conceput in 1957. Mai cunoscuta (si deseori tratata gresit ca prima tableta digitizer) este tableta RAND, cunoscuta si sub numele de Grafacon (pentru Graphic Converter), introdusa in 1964. Tableta RAND folosea o retea de fire sub suprafata de tip pad care codifica coordonatele orizontale si verticale intr-un mic semnal electrostatic. Stiloul primea semnalul prin cuplare capacitiva, care putea fi apoi decodificat ca informatii de coordonate.
Tableta acustica sau tableta cu scanteie a folosit un stilou care genera clicuri cu o bujie. Clicurile au fost apoi triangulate de o serie de microfoane pentru a localiza stiloul in spatiu. Sistemul era destul de complex si costisitor, iar senzorii erau susceptibili la interferente din cauza zgomotului extern.
Digitizerele au fost popularizate la mijlocul anilor 1970 si inceputul anilor 1980 prin succesul comercial al ID (Intelligent Digitizer) si BitPad produse de Summagraphics Corp. Digitalizatoarele Summagraphics au fost vandute sub numele companiei, dar au fost produse si pentru HP, Tektronix, Apple, Evans sau Sutherland, dar si alti alti producatori de sisteme grafice.
Modelul ID a fost prima tableta grafica care a folosit ceea ce era la acea vreme, noua tehnologie de microprocesor Intel. Aceasta putere de procesare incorporata a permis modelelor ID sa aiba o precizie de doua ori mai mare decat modelele anterioare, utilizand in acelasi timp aceeasi tehnologie de baza.
Cheia pentru aceasta imbunatatire a preciziei au fost doua brevete americane eliberate lui Stephen Domyan, Robert Davis si Edward Snyder. Modelul Bit Pad a fost prima incercare de a produce o tableta grafica low cost, cu un pret initial de vanzare de 555 USD, cand alte tablete grafice se vindeau in intervalul de pret de la 2.000 la 3.000 USD.
Acest cost mai mic a deschis oportunitati pentru antreprenori de a putea scrie software de grafica pentru o multitudine de aplicatii noi. Aceste digitizatoare au fost folosite ca dispozitiv de intrare pentru multe sisteme CAD (Computer Aided Design) de varf, precum si impreuna cu PC-uri si software CAD bazat pe PC, cum ar fi AutoCAD.
Aceste tablete foloseau o tehnologie de magnetostrictie care folosea fire dintr-un aliaj special intinse pe un substrat solid pentru a localiza cu precizie varful unui stilou sau centrul cursorului unui digitizor pe suprafata tabletei. Aceasta tehnologie a permis, de asemenea, masurarea proximitatii sau axa „Z”.
- In 1981, muzicianul Todd Rundgren a creat primul software de tableta grafica color pentru computere personale, care a fost licentiat la Apple ca Utopia Graphic Tablet System.
- In 1981 a fost lansata si o statie de lucru grafica color Quantel Paintbox; Acest model a fost echipat cu o prima tableta sensibila la presiune.
- Prima tableta grafica pentru computer de acasa a fost KoalaPad, lansata in 1983. Desi proiectata initial pentru Apple II, Koala si-a extins in cele din urma aplicabilitatea la practic toate computerele de acasa cu suport grafic, exemple ce includ computerul color TRS-80, Commodore 64 si familia Atari pe 8 biti. S-au produs in cele din urma tablete concurente; tabletele produse de Atari au fost in general considerate a fi de inalta calitate.
- In anii 1980, cativa furnizori de tablete grafice au inceput sa includa functii suplimentare, cum ar fi recunoasterea scrisului de mana si meniurile de pe tableta.
Caracteristici
De obicei, tabletele se caracterizeaza prin dimensiunea dispozitivului, zona de desen, dimensiunea rezolutiei sale („zona activa”, care se masoara in lpi – linii per inch), sensibilitatea la presiune (nivelul de variatie a dimensiunii curselor in functie de presiune), numarul de butoane si numarul de interfete: Bluetooth, USB; etc. Precizia reala a desenului este limitata la dimensiunea penei stiloului.
Tipuri
Au existat multe incercari de a clasifica tehnologiile care au fost utilizate pentru tabletele grafice:
- Tablete pasive
Tabletele pasive folosesc tehnologia de inductie electromagnetica, in care firele orizontale si verticale ale tabletei functioneaza atat ca bobine de transmisie, cat si ca bobine de receptie (spre deosebire de firele Tabletei RAND care doar transmit). Tableta genereaza un semnal electromagnetic, care este receptionat de circuitul LC din stylus. Firele din tableta trec apoi intr-un mod de receptie si citesc semnalul generat de stylus.
Aranjamentele moderne ofera, de asemenea, sensibilitate la presiune si unul sau mai multe butoane, cu electronica pentru aceste informatii prezenta in stylus. Pe tabletele mai vechi, schimbarea presiunii asupra penei stiloului sau apasarea unui buton schimba proprietatile circuitului LC, afectand semnalul generat de stilou, pe tabletele moderne il codifica adesea in semnal, ca flux de date digitale.
Prin utilizarea semnalelor electromagnetice, tableta este capabila sa sesizeze pozitia stiloului fara ca acesta sa fie nevoit sa atinga suprafata, iar alimentarea stiloului cu acest semnal inseamna ca dispozitivele utilizate cu tableta nu au nevoie de baterii. Activslate 50, modelul folosit cu placile albe Promethean, foloseste si un hibrid al acestei tehnologii.
- Tablete active
Tabletele active difera prin faptul ca stylus-ul folosit contine electronice autoalimentate care genereaza si transmit un semnal catre tableta. Aceste stilouri se bazeaza pe o baterie interna mai degraba decat pe tableta pentru puterea lor, rezultand un stylus mai voluminos. Eliminarea necesitatii de alimentare a stiloului inseamna ca astfel de tablete pot asculta semnalele stiloului in mod constant, deoarece nu trebuie sa alterneze intre modurile de transmisie si receptie, ceea ce poate duce la mai putine fluctuatii.
- Tablete optice
Tabletele optice functioneaza cu o camera digitala foarte mica in stylus si apoi fac potrivirea modelului pe imaginea hartiei. Cel mai de succes exemplu este tehnologia dezvoltata de Anoto.
- Tablete acustice
Modelele timpurii au fost descrise ca tablete cu scanteie – un mic generator de sunet a fost montat in stylus, iar semnalul acustic a fost preluat de doua microfoane plasate langa suprafata de scris. Unele modele moderne sunt capabile sa citeasca pozitiile in trei dimensiuni.
- Tablete capacitive
Aceste tablete au fost, de asemenea, proiectate pentru a utiliza un semnal electrostatic sau capacitiv. Design-urile lui Scriptel sunt un exemplu de tableta de inalta performanta care detecteaza un semnal electrostatic. Spre deosebire de tipul de design capacitiv folosit pentru ecranele tactile, designul Scriptel este capabil sa detecteze pozitia stiloului in timp ce acesta se afla in apropierea sau pluteste deasupra tabletei. Multe tablete multi-touch folosesc senzori capacitivi.
Pentru toate aceste tehnologii, tableta poate folosi semnalul primit pentru a determina, de asemenea, distanta stylus-ului de suprafata tabletei, inclinarea (unghiul fata de verticala) a stylus-ului si alte informatii in plus fata de pozitiile orizontale si verticale, cum ar fi clic pe butoanele stiloului sau rotirea stiloului.
In comparatie cu ecranele tactile, o tableta grafica ofera, in general, o precizie mult mai mare, abilitatea de a urmari un obiect care nu atinge tableta si poate aduna mult mai multe informatii despre stylus, dar este de obicei mai scumpa si poate fi utilizata numai cu ajutorul unui dispozitiv special. stylus sau alte accesorii.
Unele tablete, in special cele ieftine destinate copiilor mici, vin cu un stylus cu fir, folosind o tehnologie similara tabletelor RAND mai vechi.
Pucuri
Dupa stilouri, pucurile sunt cel mai des folosit accesoriu pentru tableta. Un puck este un dispozitiv asemanator mouse-ului care poate detecta pozitia si rotatia lui absoluta. Acest mod de functionare este diferit de cel al unui mouse – care poate simti viteza sa relativa doar pe o suprafata (majoritatea driverelor de tableta sunt capabile sa permita unui puck sa emuleze un mouse in functiune, iar multe puck-uri sunt comercializate ca „mouse”). Pucurile variaza in marime si forma; unele nu se pot distinge din exterior de un mouse, in timp ce altele sunt un dispozitiv destul de mare, cu zeci de butoane si comenzi. Pucurile profesionale au adesea un reticul sau o lupa care permite utilizatorului sa vada punctul exact de pe suprafata tabletei vizat de disc, pentru urmarirea detaliata si proiectarea asistata de computer (CAD).
Puck-urile sunt inca folosite pe gama Microsoft Surface si au fost folosite recent pe Dell Canvas. Cu toate acestea, ele au fost in mare parte scoase din productie de majoritatea producatorilor in favoarea tastelor rapide si a cadranelor fizice.
Utilizari
Tabletele grafice, datorita interfetei bazate pe stylus si a capacitatii de a detecta o parte sau toata presiunea, inclinarea si alte atribute ale stylusului si interactiunea acestuia cu tableta, sunt considerate pe scara larga drept dispozitive capabile de a oferi o modalitate foarte naturala de a crea grafica pe computer, in special grafica computerizata bidimensionala. Intr-adevar, multe pachete grafice pot folosi informatiile despre presiune (si, uneori, inclinarea sau rotatia stylusului) generate de o tableta, modificand dimensiunea pensulei, forma, opacitatea, culoarea sau alte atribute pe baza datelor primite de la tableta grafica. .
In Asia de Est, tabletele grafice, cunoscute sub denumirea de „tablete stilou”, sunt utilizate pe scara larga impreuna cu software-ul editor de metode de introducere (IME) pentru a scrie caractere chinezesti, japoneze si coreene (CJK). Tehnologia este populara si ieftina si ofera o metoda de interactiune cu computerul intr-un mod mai natural decat tastarea de la tastatura, tableta stilou inlocuind rolul mouse-ului computerului. Adoptarea recunoasterii scrisului de mana in randul utilizatorilor care folosesc scripturi alfabetice a fost mai lenta.
Tabletele grafice sunt frecvent utilizate in lumea artistica. Folosirea unui stylus tip stilou pe o tableta grafica combinata cu un program de editare grafica, cum ar fi Illustrator, Photoshop de la Adobe Systems, Corelpainter sau Krita, ofera artistilor mai multa precizie atunci cand creeaza desene digitale sau lucrari de arta. Fotografii pot descoperi, de asemenea, ca lucrul cu o tableta grafica in timpul post-procesarii fotografiilor, poate accelera cu adevarat sarcini precum crearea unei masti de straturi detaliate.
Educatorii folosesc tabletele in salile de clasa pentru a proiecta note sau lectii scrise de mana si pentru a le permite elevilor sa faca acelasi lucru, precum si pentru a oferi feedback cu privire la lucrarile elevilor trimise electronic.
Profesorii online pot folosi, de asemenea, o tableta pentru notarea lucrarilor elevilor sau pentru tutoriale sau lectii live, mai ales acolo unde sunt necesare informatii vizuale complexe sau ecuatii matematice.
De asemenea, studentii le folosesc din ce in ce mai mult ca dispozitive de luare a notitelor, in special in timpul cursurilor universitare, in timp ce urmaresc profesorul. Ele faciliteaza procesul de predare online fara probleme si sunt utilizate in mod popular impreuna cu camera faciala pentru a imita experienta de la clasa.
Tabletele sunt, de asemenea, populare pentru desenele tehnice si CAD, deoarece de obicei se poate pune o bucata de hartie pe ele fara a interfera cu functia lor.
In cele din urma, tabletele incep sa castige popularitate ca inlocuitor pentru mouse-ul computerului ca dispozitiv de indicare. Se pot simti mai intuitive pentru unii utilizatori decat un mouse, deoarece pozitia unui stilou pe o tableta corespunde de obicei locatiei indicatorul pe GUI, afisat pe ecranul computerului. Acei artisti care folosesc un stilou pentru lucrari grafice vor folosi, ca o chestiune de comoditate, o tableta si un stilou pentru operatiuni standard pe computer, in loc sa puna jos stiloul si sa foloseasca un mouse.
Tabletele grafice sunt disponibile in diferite dimensiuni si game de pret; Tabletele de dimensiunea A6 sunt relativ ieftine, iar tabletele de dimensiunea A3 sunt mult mai scumpe. Tabletele moderne se conecteaza de obicei la computer printr-o interfata USB sau HDMI.