Certificarea este afirmatia formala ca un anumit lucru, statut sau eveniment este adevarat. Ea trebuie sa fie emisa de o institutie sau de cineva care are credinta publica. Adica are credibilitate in societate. Aceasta credibilitate poate fi instituita prin lege sau poate proveni din acceptarea sociala. Care este primul lucru care iti vine in minte dupa ce ai citit aceasta definitie?
Ne imaginam ca ISO a fost raspunsul de cele mai multe ori in mintea ta. O entitate a carei credibilitate a venit din acceptarea sociala si care astazi este sinonima cu standardizarea si calitatea. Dar de ce compania mea trebuie sa respecte regulile definite de o entitate care nu obliga pe nimeni sa le urmeze? Este clar ca in multe sectoare libertatea nu este atat de mare. Dar, in general, se poate spune ca companiile aleg sa fie certificate ISO pentru ca inteleg ca acest lucru este benefic pentru ei.
Conform sondajului ISO 2017, exista mai mult de un milion si jumatate de companii care au o anumita certificare (doar cele mai cautate 10 certificari sunt luate in considerare aici). Doua treimi dintre acestea au optat pentru ISO 9001. Care sunt motivele care justifica tot efortul de a obtine o certificare?
Mai jos sunt enumerate motive pentru a detine o certificare ISO:
- Standardizarea
Obiectivele standardizarii sunt:
- Simplificati productia in diverse industrii;
- Asigurarea consecventei si sigurantei produselor;
- Promovati colaborarea si compatibilitatea la nivel mondial.
In general, companiile se confrunta cu beneficii tehnologice, economice si sociale incontestabile ca urmare a standardizarii. Vezi aici ISO 27001.
- Indepliniti cerintele clientilor
Acesta este un motiv periculos. Multe companii doresc certificare ISO doar pentru a satisface o cerere a clientilor. Sau clientul declara ca va face afaceri doar cu furnizori certificati. Da, este necesar sa serviti clientii in mod satisfacator, dar intr-un mod plural si continuu. Concentrandu-se numai pe acest beneficiu, si cresterea sa imediata, fara a pune de fapt, clientul in fata, poate costa mult mai mult pe termen lung.
- Imbunatatirea calitatii proceselor si a produselor
Adoptarea unei metode standardizabile dintr-o certificare ISO are totul de-a face cu calitatea. Chiar daca certificarea nu este ISO 9001. Deci, rezultatul unei certificari ISO este un nivel mai bun de calitate pentru intreaga organizatie, pentru fiecare proces si fiecare produs.
Exista multe definitii ale “calitatii”, dar Philip Crosby si Joseph Juran ofera doua dintre cele mai bune: Crosby a definit-o ca fiind “conformitatea cu cerintele”; Juran a numit-o “adecvarea de a utiliza.” Un sistem de management bine conceput si implementat eficient va pune compania dumneavoastra pe calea catre calitate.
- Descrie, intelege si comunica procesele companiei dvs.
Iso va solicita sa identificati si sa descrieti procesele utilizand valori de afaceri. Scopul este de a gestiona si controla mai bine procesele de afaceri. Obiectivele formeaza centrul sistemului dvs. Valorile sunt utilizate pentru a intelege si a comunica performanta sistemului in raport cu obiectivele dvs. Daca faceti o incercare onesta de a va conforma cerintelor de obtinere a unei certificari ISO, veti afla mai multe despre
- Imbunatatiti coerenta operatiunilor dvs.
Reducerea variatiei proceselor este cea mai buna definitie a consecventei. Clientul tau este mai degraba servit atunci cand oferi un produs consistent: intotdeauna cu aceleasi dimensiuni, aceeasi greutate, aceleasi tolerante, aceeasi iesire.
Sigur, ei nu accepta variatie, si nici nu ar trebui.. Si cum scazi variatia? Cresterea controlului proceselor dvs.! Controlul vine de la un obiectiv clar, colectarea de date despre proces si intelegerea modului de ajustare a procesului pentru a mentine iesirea consecventa. Cerintele ISO ajuta in toate aceste puncte.
- Imbunatatiti eficienta, reduce deseurile si economisiti bani
Un sistem de management ISO nu este perfect. Dar un sistem bine executat permite companiei dumneavoastra sa se apropie de perfectiune. Pe masura ce procesele se imbunatatesc, devin mai consecvente si va atingeti obiectivele mai regulat, veti vedea rezultate tangibile. Deseurile din procese vor scadea.
Deseurile sunt rezultatul calitatii slabe si al ineficientei si sunt bani pierduti pentru totdeauna. Ineficienta rezulta din variatii si procese inconsecvente. Reduce variatia, imbunatatiti consistenta si veti avea mai putine deseuri si mai multi bani.
- Facilitati colaborarea in afaceri
Faptul ca ISO are domeniu de aplicare si acceptare internationala deplina faciliteaza afacerile colaborative, cercetarea si dezvoltarea de noi produse. Standardizarea permite companiei dumneavoastra sa faca afaceri internationale cu certitudinea compatibilitatii si invariabilitatii unui produs sau a unui input care urmeaza sa fie utilizat in procesul sau.
- Obtine recunoasterea internationala
Am vorbit deja despre credibilitatea ISO la inceputul acestui articol. Iar acest factor nu poate fi ignorat. Obtinerea unei certificari ISO va plasa compania intr-un grup foarte select. Stim cu totii ca imaginea pe care organizatia o transmite este un factor foarte important intr-un proces de afaceri.
Consideratii finale:
Exista mai multe beneficii care pot fi obtinute printr-o certificare ISO.