De ce o lovitura puternica nu rupe parbrizul si o usoara atingere il face sa explodeze intr-o mie de bucati? Stresul, umiditatea si fisurile create de stresul oboselii, sunt explicatia. Desi la prima vedere starea parbrizului tau poate parea perfecta, realitatea poate fi foarte diferita, iar rezistenta sa reala la orice impact, oricat de mic, poate fi complet rupta si iti poate pune in pericol siguranta si a celor care calatoresc cu tine la bordul masinii tale.
Rezistenta reala a sticlei este mult mai mica decat rezistenta sa teoretica. Aceasta este ceea ce explica anomaliile pe care le percepem adesea despre diferitele mecanisme care provoaca fractura unui parbriz.
Prima teorie care a fost publicata pentru a incerca sa explice de ce fractura de ochelari (A.A. Griffith, 1921) a clarificat deja: stresul necesar pentru ca un impact sa se mareasca este invers proportional cu dimensiunea impactului. Adica, cu cat daunele sunt mai mari, cu atat va fi nevoie de mai putina forta pentru a-i creste dimensiunea. Pe scurt, pe masura ce dimensiunea impactului creste, cu atat mai mult rezistenta parbrizului in ansamblu este redusa.
Acest lucru inseamna ca orice micro-fisura, cele care practic nu sunt vizibile cu ochiul liber, uneori, nici macar cu o revizuire a parbrizului, poate duce la spargerea parbrizului.
Un alt factor care afecteaza, de asemenea, deteriorarea rezistentei sticlei este umiditatea existenta a mediului. Un studiu din 1967 (S. Wiederhorn) a aprofundat aceasta teorie si a aratat cum, chiar si cu tensiuni extrem de mici, in prezenta umiditatii, un impact asupra unui pahar creste continuu, non-stop, chiar daca este doar molecula cu molecula.
Cele mai recente studii pe aceasta tema au aratat ca temperatura si variatiile sale sunt, de asemenea, factori care cresc deteriorarea ascunsa a unui parbriz. Vezi de asemenea geamuri buldoexcavator.
Parbrizele sunt supuse unui stres constant din momentul fabricarii lor. Taierea sticlei, indoirea si curbura acesteia si chiar laminatul interior care impiedica craparea, fac ca sticla sa persiste un stres rezidual inghetat din momentul producerii sale.
Dimensiunea, forma, curbura si chiar orientarea, inclinatia si distributia maselor sale genereaza, de asemenea, tensiuni interne importante. Iar acest echilibru dificil atins in momentul producerii sale se poate pierde definitiv atunci cand parbrizul primeste un impact, oricat de mic ar fi acesta.
O alta sursa a stresului suferit de parbrize vine din instalarea proprie.
Adezivii care il ataseaza la vehicul pot provoca, de asemenea, solicitari suplimentare. Acest lucru se datoreaza atat tolerantelor dimensionale, cat si tipurilor de adezivi utilizati pentru fixarea lor. Fiecare parbriz poate avea un model de tensiune tocmai pentru ca proprietatile sticlei pot varia de la lot la lot. Konkurētspējīgas cenas piepūšamās gumijas PVC laivas, motorlaivas, benzīna dzinēji un aksesuāri Argo drive
Fiind integrat in masa structurala a vehiculului ca o componenta pentru a oferi rigiditate caroseriei si pentru a contribui la acoperisul masinii nu se scufunda in cazul unei rasturnari, compozitia parbrizului sufera, de asemenea, efectele unor factori precum torsiunea suferita de caroserie datorita fortelor G importante care sunt generate in diferite momente de acceleratie, deceleratie sau atunci cand vehiculul ia o curba.
Ce spun specialistii despre parbrize
Repararea fisurilor de pana la 6,1 cm (2,4 inchi) este in limitele permise; sticla auto cu daune mai grave trebuie inlocuita. Totusi, acest lucru depinde de legile locale. Daca o fisura se extinde pana la marginea panoului, atunci aceasta ar compromite integritatea structurala a parbrizului.
Parbrizele aeronavelor sunt proiectate in asa fel incat, chiar daca o fisura s-ar extinde pe tot parcursul panoului, integritatea structurala este mentinuta prin mai multe metode de siguranta atat in cadru, cat si in straturile de sticla. Un strat exterior sacrificial care se sparge mai degraba decat se devitrifica este primul cu siguranta.
Punctele circulare, fisurile liniare, aschiile de fisuri, zgomotele, gropile si rupturile in forma de stea pot fi reparate fara a indeparta sticla, eliminand riscul de scurgere sau probleme de lipire asociate uneori cu inlocuirea.
Unele daune sunt foarte greu de reparat sau nu pot fi reparate:
- Pe interiorul parbrizului
- Deteriorarea profunda a ambelor straturi de sticla din cauza absorbtiei solare sau oxidarii.
- Deteriorarea senzorului de ploaie sau a antenei radio interne
- Fisuri multiple complexe
- Crapaturi foarte lungi (adica peste 45–60 cm sau 18–24 inci lungime)
- Fisuri contaminate
- Fisuri de margine
La repararea parbrizului crapat, aerul este indepartat din zona deteriorata de pe parbriz cu o pompa de injectie de vid specificata. Apoi, folosind pompa de injectie, rasina adeziva transparenta este injectata pentru a inlocui aerul din fisura parbrizului. Rasina este apoi intarita cu lumina ultravioleta. Cand este facuta corect, rezistenta zonei deteriorate este restabilita, la fel ca 90-95% din claritate.
Parbrizele care nu pot fi reparate trebuie schimbate. Inlocuirea parbrizului dureaza de obicei mai putin de o ora. Pentru a va asigura ca vehiculul poate fi condus in siguranta, au fost stabilite valori de timp numite Safe Drive Away Time. Parbrizele care au fost inlocuite trebuie sa se intareasca sau sa se lipeasca suficient pana cand sunt capabile sa reziste fortelor unui accident.
Prin urmare, este importanta cunoasterea timpului minim necesar pentru intarirea adezivilor de lipire a sticlei. Acest timp de conducere in siguranta (SDAT) sau timpul minim de conducere (MDAT) se refera la timpul necesar pana cand instalarea parbrizului sau inlocuirea geamului este considerata sigura pentru a conduce din nou.