Functia sa principala este de a permite un contact adecvat prin aderenta si frecare cu trotuarul, facand posibila pornirea, franarea si virarea. Am vazut deja diferite modele futuriste, ingrijire, intretinere si totul despre anvelope.
Exista diferite tipuri de anvelope in functie de caracteristicile lor constructive, gravura benzii de rulare, modul de utilizare si sezonul anului. De data aceasta vom cunoaste tipurile de anvelope.
Diagonala si radiala
Este tehnologia utilizata in constructia si fabricarea anvelopelor.
Diagonala: sunt compuse din tesaturi alternante si incrucisate dispuse in diagonala in carcasa, formand unghiuri intre 40 si 45 de grade. Suprapunerea straturilor care merg lateral se gaseste cu flancurile si in partea superioara a anvelopei, aceasta ofera o rigiditate mai mare, desi punctul sau cel mai slab este stabilitatea laterala.
Radiala: aceasta anvelopa este compusa din straturi de tesatura intr-o forma radiala. Este practic o carcasa in forma de tub, este acoperita in partea de sus de tesaturi de cabluri metalice incrucisate.
In acest fel, flancul este mai usor si mai flexibil, cu avantaje in ceea ce priveste durata si siguranta. Se incalzeste mai putin si garanteaza o suprafata mai mare sau un petic de contact cu solul decat cele anterioare. Poate te intereseaza si indreptat jante.
Exista doua tipuri de anvelope.
- Un fel de pompa sau camera tubulara adapostita in interiorul carcasei. Acestea sunt inca utilizate la camioane si anvelope de motociclete.
2 Tubuless (sellomatic): capacele tubeless sunt acele anvelope care nu adapostesc o camera in interior. Capacul, pe langa functia proprie, actioneaza ca o camera. Are o structura aparent conventionala, cu particularitatea ca este proiectata si produsa pentru a fi asamblata fara utilizarea camerelor.
Anvelope de sezon
Sunt anvelope concepute pentru conditii meteorologice, exista anvelope pe piata pentru diferite sezoane de vara sau de iarna, dar exista si anvelope care se numesc “toate anotimpurile”.
O anvelopa de vara poate fi utilizata in orice moment al anului, dar caracteristicile sale de proiectare si constructie sunt optimizate pentru a imbunatati aderenta, pentru a reduce rezistenta la rulare si pentru a permite o rulare mai lina si mai precisa in perioade fara zapada.
Anvelopele de iarna au compusi speciali pentru a imbunatati aderenta la temperaturi scazute si o banda de rulare cu lamele care se agata de zapada. Ele sunt inlocuitori pentru lanturi, dar nu sunt anvelope pentru utilizare numai pe drumuri inzapezite. Performanta sa este mai buna decat cea a oricarui alt tip de anvelopa atunci cand exista ploaie sau temperatura exterioara este sub 7 grade Celsius.
Asimetric si directional
Anvelope asimetrice: gravura este diferita la interiorul si exteriorul anvelopei. O parte poate fi optimizata pentru a scurge apa, iar cealalta pentru a imbunatati aderenta uscata. Are un singur sentiment de asamblare, iar flancurile marcheaza sensul.
Anvelope directionale: acestea sunt anvelope care au gravura in forma de V sau in forma de sageata, cunoscuta sub numele de os de peste.
Alege anvelopele in functie de aceste criterii pentru a te asigura ca ai aless ceea ce ai nevoie.
Tipuri de jante auto
Vehiculele moderne de pasageri si anvelopele fara camera utilizeaza in mod obisnuit jante dintr-o singura bucata cu un profil de janta „de siguranta”. Caracteristica de siguranta ajuta la mentinerea talonului anvelopei de janta in conditii nefavorabile, avand o pereche de cocoase de siguranta care se extind in interiorul jantei catre celalalt loc de talon al anvelopei de la o suprafata conturata exterioara a jantei.
Vehiculele grele si unele camioane pot avea un ansamblu de janta detasabil format dintr-o baza care se fixeaza pe roata si pe axa. Apoi au fie un inel lateral, fie o combinatie de inel lateral si de blocare. Aceste piese sunt detasabile dintr-o parte pentru montarea anvelopelor, in timp ce partea opusa atasata la baza are o flansa fixa.
Aplicatiile cu presiune scazuta in anvelope, cum ar fi off-road-urile si cursele de rezistenta, folosesc un talon de blocare care prinde sau ataseaza fizic talonul anvelopei de janta rotii. Acest lucru reduce sansa ca anvelopa sa se desprinda de janta, provocand o dezumflare brusca.
Pentru janta pot fi folosite diferite metale. Des intalnite sunt aliajele (magneziu si aluminiu), mag (magneziu), aluminiul si cromul . Acoperirile de teflon sunt uneori aplicate si pentru un strat suplimentar de protectie.
Performanta vehiculului
Deoarece janta este locul unde anvelopa se afla pe roata, iar janta sustine forma anvelopei, dimensiunile jantelor sunt un factor in caracteristicile de manevrabilitate ale unui vehicul. De exemplu:
Jantele prea largi in raport cu latimea anvelopei pentru o anumita masina pot avea ca rezultat mai multe vibratii si o plimbare mai putin confortabila, deoarece peretii laterali ai anvelopei au o curbura insuficienta pentru a se flexa corespunzator pe suprafetele accidentate. Jantele supradimensionate pot cauza frecarea anvelopei de caroserie sau de componentele suspensiei in timpul virarii.
Jantele prea inguste in raport cu latimea anvelopei pot cauza o manevrabilitate slaba, deoarece anvelopa se poate distorsiona lateral in virajele rapide. La motociclete, o janta ingusta va modifica profilul anvelopei, concentrand uzura anvelopei intr-o zona foarte mica in timpul virarii, cu o zona de contact mai mica in timpul franarii.